سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
تاریخ :  شنبه 90/4/25
نویسنده :  قافله

میلیون ها مردم در چنگال دشمنى پنهان اسیرند. دشمنى که بیش از بسیارى ، آسیب مى رساند. این دشمن ، نیرو و سلامتى ما را تهدید مى کند، زندگى را تلخ مى کند و عمر را کوتاه . نگرانیهاى فکرى غالبا با توهمات و خیالات بیجا، زندگى را تاریک مى کند و انسان را دچار شکنجه و عذاب جهنم خود مى سازد. چون خوره طبقات مختلف اجتماع و انسانهاى متمدن را مى خورد ولى با همه زیانهاى طاقت فرسایى که دارد، باز قابل معالجه وکنترل است : انسان مى تواند افکار خویش را کنترل کند و نگرانى را از مغز دور سازد، از غم و اندوه جانکاه برهد و شادمان و خاطر جمع زیست کند و این کار وقتى ممکن است که راه مهار کردن و مبارزه با نگرانى هاى فکرى را بداند و بفهمد که باید چگونه به جنگ نگرانى برود و از همه بهتر باید علل و عوامل آنرا دریابد و بداند چه چیزى موجب نگرانى شده است . بنابراین وقتى در بررسى هاى خویش ، موجبات آنرا دریافت ، آنگاه مى تواند براى هر یک از راه ویژه آن وارد مبارزه شود و آنرا چاره جویى کند. مثلا ناراحتى و نگرانى اگر در اثر امراض جسمى و بیماریهاست ، باید پیش از آنکه به مرحله غیر قابل علاج برسد، به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با به کار بستن دستورها و راهنمایى هاى او و استراحت ، بهبود یابد. ونیز فراموش نکند که تلقین در ایجاد یا شدت بیمارى موثر است ؛ ممکن است انسان سالمى با این تلقین که : بیمار است دچار نگرانى شدید شود و همین تلقین بیجا او را ناتوان مى کند. برعکس با تلقین سلامتى مى تواند تدریجا بهبود یابد. این شیوه در بسیارى از بیمارى ها به ویژه بیمارى هاى روان تنى خیلى موثر است و اگر پس از مراجعه و مداوا در اثر تلقین ، بهبود نیافت و یا مریضى ، غیر قابل علاج تشخیص داده شده باشد با بردبارى و با سرگرمى ها و مطالعه ، آن را فراموش کند تا با این روش ، از بیمارى جلوگیرى یا از شدت آن بکاهد. ولى همانگونه که اشاره شد؛ اکثر نگرانى ها فکرى است و همین نگرانى هاى فکرى خود تولید انواع بیمارى هاى روانى و جسمى را مى کند و براى چاره جویى باید نکات ذیل را مراعات کرد:


1 - بازگو کردن عقده ها
روانشناسان معتقدند که در اندوه و نگرانى اگر واپس زده شود موجب عقده حقارت شدید و خطرناک مى گردد. باید فکر و دل را از نگرانى ها خالى کرد و بهترین راه آن در میان گذاشتن عقده ها با دوستان است ؛ البته با دوستى دلسوز یا شخصى که راه چاره دست اوست تا با این کار از انفجار درون جلوگیرى شود و نیز چاره جویى به عمل آید. بنابر این اگر مشکلى برایتان پیش آمد و حادثه یا اشتباهى باعث نگرانى شما شد، باید با پدر و مادر یا دوست در میان بگذارید و درد دل کنید و عقده ها را خالى و چاره جویى کنید. اگر عاملى نگرانى مصیبتى دلخراش یا حادثه اى ناگوار باشد گاهى اشک ریختن بسیار مفید است تا ناراحتى را بر طرف کند. بارها دیده یا شنیده شده است که افرادى از زن ، مرد، پسر و دختر مى گویند: ((چه راحت شدم اگر گریه نمى کردم ، دق مى کردم . خوب شد چند قطره اشک ریختم .)) مسلما این خود موجب آرامش روحى و تسکین قلب مى شود. البته معناى گریه گله کردن نیست تا با مقام صبر نسازد. 
2 - توبه و طلب آمرزش
اگر نگرانى در اثر معصیت و گناهى است که مرتکب شده است ؛ روح و فکر شما زیر تازیانه وجدان ، دچار شکنجه و عذاب مى شود؛ براى رهایى و نجات به دامن توبه پناه ببرید. و از خدا طلب آمرزش کنید و بخواهید که دیگر پیرامون گناه نروید تا آرامش روح خود را باز یابید. اسلام بهترین راه را در این زمینه پیشنهاد کرده است . اسلام مانند مسیحیت نمى گوید: فقط در روزهاى یکشنبه در کلیسا و نزد کشیش زانو بزن و به گناهان خویش اعتراف کن تا پدر روحانى ! گناهانت را ببخشد. کشیش چه کاره است تا گناه را ببخشد؟ انسان باید با خدا راز و نیاز کند و از او طلب آمرزش کند. چه بسیار کسانى نمى توانند تمام عقده ها و اسرار، عوامل نگرانى و گناهان را پیش هر کسى اظهار نمایند؛ یا به هیچ وجه نمى خواهند کسى به اسرار درونشان پى برد، نه دوست و نه کشیش نه حتى پدر و مادر! آیین فطرى اسلام ، تسهیلاتى قائل شده و مى گوید: هر وقت و در هر حال حتى در نیمه شب ، در دل تاریکیها و محیط خالى و آرام ، با خداى خویش درد دل کن و از خداى مهربان ، قادر و آمرزنده ، طلب آمرزش کن ، و با او عهد کن که حقوق مردم را بپردازى و دیگر به گناه آلوده نشوى آنگاه خدا ترا مى آمرزد و هر چه هم گناه تو سنگین باشد و آرامش دل و اطمینان خاطر وتسکین قلب را باز خواهى یافت بدون آنکه شخصیت خویش را نزد کسى خرد کنى و یا انسانى را از اعمال و اسرار نهان خویش باخبر سازى .
3- راه موفقیت در تحصیل
اگر عامل نگرانى ، ناکامى در تحصیل و شغل و پیشه باشد، به جاى انکه بگذارید این دیو نگرانى درون شما لانه کند و او را از پاى اندازد؛ بکوشید علل محرومیت را با کنجکاوى به دست اورید و سپس با تصمیم و پشتکار به درس خواندن بپردازد، آنقدر مطالعه کند و درس بخواند تا به پیروزى برسد وضمنا بکوشد که اشتباه هاى گدشته تکرار نشود وتنبلى و بیحالى و همچنین اضطراب و دودلى را در وقت امتحانات از خود دور کند و پیش از امتحانات شبها زودتر بخوابد و صبحها زودتر بیدار گردد زیرا هم نیروى شما باز آفرین شده و هم آمادگى فهم و حفظ مطالب در ذهن شما در آنوقت بیشتر است و هم سر وصدا و موانع خیلى کمتر، وفراموش نکنید یکى دو ساعت پیش از شروع هر امتحانى استراحت فکرى لازم است ؛ تا آمادگى درک سوالات و سرعت انتقال فکرى داشته باشد. خلاصه اضطراب ناراحتى و ترس بى جا، در خود راه ندهید که بدون تردید با رعایت برنامه موفق خواهید بود. 4- راه موفقیت در کسب و کار براى موفقیت در پیشه و کار با دیدن افراد کوشا و توکل بر خدا و اعتماد بر خویشتن مى توان موفق بود. چه بسا دیده شده است که انسانهایى در یک رشته همیشه عقب بوده و شکست خورده اند ولى با تغییر شغل و یا رشته تحصیلى یا کار، موفقیت / به دست آورده اند. موفقیت هاى مهم در زمینه هاى علمى ، تجارى ، صنعتى حتى سیاسى و نظامى ! امام صادق علیه السلام مى فرماید: خداوند بزرگ راه هیچ روزى و در آمدى را بر مومنان نمى بندد مگر آنکه راه بهتر و مفیدترى را مى گشاید. همچنین در شهرى اگر نتوانستید کسب و تجارت کنید به شهرهاى دیگر کوچ کنید. رسول گرامى اسلام مى فرماید: آنگاه که گرفتارى زندگى و تنگى معیشت به کسى روى آورد باید براى کسب و کار بیرون برود و موجب غم و اندوه خود و خانواده اش نگردد و اگر در تجارت با شکست روبرو شد، روشن است که این شکست تجارى علل اقتصادى دارد، و باید به متخصص فن تجارت و اقتصاد رجوع کنید تا عوامل شکست شما را برسى کند. مشورت با تجار موفق و صاحب نظران اقتصادى در برخى موارد لازم و ضرورى است . چرا که از این راه مى توانید از تجربه هاى آنها استفاده کنید، بدیهى است که بهترین راه موفقیت ، بهره بردارى از تجربه دیگران است که سالها در این فن آزموده شده است . به علاوه شما باید توجه کنید که در شهر شما صدها نفر ثروتمند و سرشناس در یک لحطه تمام هستى خود را از دست داده و یا ورشکست شده اند و یا افرادى که زندگى را از هیچ شروع کرده اند و آه در بساط نداشته اند ولى در اثر پشتکار و تلاش و با صبر و حوصله و استفاده از تجربیات دیگران و تکرار نکردن اشتباهات گذشته ، همه چیز را باز یافته و به موفقیت هاى بزرگى رسیده اند وشخصیتى بزرگ کسب کرده اند؛ شما چرا نتوانید چنین باشید. مگر از دیگران چه کم دارید.

منتظر شماره 2 این مقاله باشید...........




:: برچسب‌ها: نگرانی,مبارزه با نگرانی,عقده ها,توبه,راههای مقابله با نگرانی,نگر
من که باشم که برآن خاطرعاطرگذرم لطف هامی کنی ای خاک درت تاج سرم
  :: قافله


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 88824